Suomea on raivattu ja rakennettu käsin ja konein. Tekniikan tohtorin Harri Hautajärven teksti tästä kehityksestä on lennokasta ja raflaavaa: ”On tehty maanteitä, siltoja, satamia, raideliikenneverkosto asema- ja huoltorakennuksineen, lentoasemia, moottoriteitä, eritasoliittymiä ja kevyen liikenteen väyliä. On rakennettu tunneleita, kaivettu kanavia, tehty vesi- ja viemäriverkostoja ja vedetty sähkö- ja tieliikenneverkkoja valtakunnan kaukaisimpiinkin kolkkiin. On perattu koskia, raivattu peltoja ja kuivatettu soita… Suomi on päättymätön rakennusurakka, joka ei tule koskaan valmiiksi.”
On ollut mielenkiintoista tutkia ja katsoa Suomen kehitystä uudesta tähystysaukosta, rakennuskonealan näkökulmasta. Tällaiset uudet tarkastelukulmat ovat tietokirjailijalle suuri haaste. Prosessin aikana olen kokenut aitoa löytämisen riemua ja paljon ahaa-elämyksiä. Usein olen tutkimuskammiossani huudahtanut: ”Ahaa, tätä en tiennytkään!”
Teknisen Kaupan Liiton rakennuskonejaoston tilaama teos ilmestyy marraskuun lopussa. Projekti oli kuin sadan metrin juoksu, nopea ja sähäkkä. Tukena alan asiantuntijoiden muodostama ohjausryhmä.
Uudet haasteet odottavat joulukuussa.