Filosofit ja historiantutkijat väittävät, että elämme historiatonta aikaa. Tätä arviota toistetaan tavan takaa. Kyse ei ole historian nippelitiedon, vuosilukujen, hallitsijoiden ja muiden sellaisten asioiden heikosta tuntemuksesta. Suurin osa osaa sijoittaa ensimmäisen ja toisen maailmansodankin oikeisiin vuosilukuihin jo peruskoulunkin tiedoilla.
Kyllä kai jokainen sukupolvi on elänyt historiatonta aikaa, jos ajatellaan, että historian tapahtumista olisi pitänyt aina oppia jotakin. Ja että historian hallinnalla pitäisi aina nykyhetkessä löytää ratkaisuja tämän hetken ja vallankin edessä olevan ajan ennakointiin ja vastaanottamiseen.
Yritykset ja järjestöt eivät enää tilaa kuin ennen tasavuosia täyttäessään historiikkeja juhlistaakseen juhlavuottaan ja osoittaakseen työntekijöilleen, asiakkailleen ja muille sidosryhmille, mistä on tultu tähän päivään ja miten tästä eteenpäin.
Kun katselee yritysten kotisivuja, niistä löytyy lähes aina hakusana ”yritys” tai ”historia”, jossa esitellään lyhyesti yrityksen vaiheet.
Voi käydä niinkin, että historiikin tilannut yritysjohtaja toteaa, että sitten vanhoista asioista vain pari riviä ja sitten muutama kiva kuva. Kuvien ei välttämättä tarvitse edes liittyä asiaan, mutta kun ”ne ovat niin hauskoja”. Tilaaja saattaa ohjeistaa, että vähän sitten nykypäivää osoittamaan, miten hyvin menee. Ja lopuksi 50 stailattua kuvaa, ja historiikki on siinä. Niin ja mobiilisovellutus kaupan päälle ja todellisille heavy käyttäjille äänikirja…
Merkki historiattomuudesta tämäkin, mutta myös siitä, että aika vaatii toisenlaisia historiikkeja. Ei enää paksuja tilaajan ja muiden kirjahyllyihin pölyttymään jääviä kirjoja. Sellaisia, jotka tilaaja noteeraa hyllyä tavarasta keventäessään ja toteaa: ”Ai katos vaan, me tilattiin silloin oikein historiikkikin..”
Kyse ei ehkä olekaan historiattomuudesta vaan tämän ajan uusista haasteista. Tietotulva on hurja ja virtaan hukkuu välillä tärkeätäkin tietoa. Tämän päivän yritys- ja järjestöhistoriikin tekijöiden on oltava moniottelijoita ja monihoksaajia, jotka pystyvät tarjoamaan monimuotoisen käsikirjoituksen, joka repeää moneen suuntaan eri mediatuotantojen hyödynnettäväksi kuten verkkosivulle, videoesityksiin tai vaikkapa mainoksiin.